• ۰۹۱۰۳۹۸۵۸۴۰
  • moshaver[at]RahnamaMoshaver.com
شرایط طلاق توافقی زوجین در سال ۱۴۰۱

شرایط طلاق توافقی زوجین در سال ۱۴۰۱

جهت مشاوره درباره "شرایط طلاق توافقی زوجین در سال ۱۴۰۱" می توانید در سراسر کشور با شماره های زیر در تماس باشید
۰۹۱۰۳۹۸۵۸۴۰
و یا
۰۹۳۰۷۵۷۶۳۶۸
« زمان پاسخگویی از ۸ صبح لغایت ۱۲ شب می باشد »

 

●تعریف طلاق توافقی:



این نوع از طلاق توافق نامه ای است بین زوجین در آستانه جدایی تا طرفین خسارات و حقوق مادی و معنوی خود را جبران کنند و همانطور که از اسمش پیداست زوج و زوجه طبق موافقت و صلح و سازشی که حاصل میکنند بتوانند بدون اتلاف وقت و رسیدن به منفعتی که دوجانبه صورت می گیرد از هم جدا شوند.


●شرایط طلاق توافقی:

 



در دادگاه های خانواده کشور هنگامی که زوجین در زندگی مشترک به مرحله ای میرسند که ادامه زندگی برای طرفین مقدور نمی باشد زوجین با مراجعه به دادگاه خانواده و یا وکلای دادگستری جهت صلح و سازش و اصلاح ذات البین به شورای حل اختلاف و مراکز مشاوره خانواده ارشاد میگردند و در صورت استمرار بر خواسته خود ( طلاق توافقی ) پس از اتمام امور در مراکز مشاوره خانواده و شورای حل اختلاف پرونده به دادگاه های خانواده ارجاع و پس از  تعیین وقت و برگزاری جلسه رسیدگی دادگاه بر اساس نوع و نحوه توافق طرفین اقدام به صدور رأی می نماید .
●ضمانت اجرای طلاق توافقی:

این نوع از طلاق در مواد قانونی گنجانده نشده و ضمانت اجرای این نوع از طلاق این است که در حکم دادگاه ثبت می شود.نکته اینکه رأی مبنی بر طلاق توافقی قطعی و غیر قابل درخواست تجدیدنظر از جانب طرفین خواهد بود.

 


●مزایای طلاق توافقی نسبت به طلاق های دیگر:



طلاق توافقی میتواند بهترین گزینه برای جدایی طرفین باشد چراکه در این نوع از طلاق نیاز  به ارایه دلایل از جانب مرد نمیباشد.

از طرفی در هر کدام از موارد طلاق که به درخواست زوجه (زن) صورت می‌گیرد  از جمله طلاق خلع  و طلاق مبارت یا طلاق به استناد عسر و حرج در هر یک از این موارد طلاق چه به درخواست زن باشد یا مرد چون یکجانبه می باشد باید منتظر مشکلاتی از قبیل طولانی تر شدن زمان طلاق که این موضوع خود می تواند بار حقوقی برای طرفین و تکالیف مالی برای زوج را در پی داشته باشد.

همچنین مراجعات پی در پی به دادگاه های خانواده  طولانی شدن وقت جلسات  دادگاه که گاهی ممکن است تا ماه ها به طول انجامد

حتی در مواردی مراجعات طرفین به ادارات  یا کلانتری ها و پزشکی قانونی  و حتی در مواردی که طلاق به درخواست زوجه باشد و ارایه مدارک جهت رای به طلاق ممکن است مشکلات روحی روانی و مالی را برای زن در پی داشته باشد...همه این دلایل باعث میشود زوجین که تصمیم به جدایی دارند بهترین و کوتاه ترین راه برای طلاق را در  طلاق توافقی ببینند.

از مزایای این نوع از طلاق در مرحله اول میتوان اشاره کرد به توافق بر سر تکالیف مالی یا غیر مالی از جمله حضانت فرزندان یا پرداخت مهریه ....

دوم نیازی به حضور طرفین در همه جلسات دادگاه نخواهد بود...

سوم اینکه در زمان کوتاه تری نسبت به طلاق های دیگر طرفین میتوانند به خواسته خود برسند که همه اینها با مشاوره هایی که در دفعات متعدد بین طرفین انجام میشود و توافق ضمنی که حاصل میشود کار را برای زوجین که در آستانه جدایی قرار گرفته اند راحت تر خواهد کرد .

شرایط طلاق توافقی زوجین در سال 1401


 

●قانون حمایت خانواده سال ۱۳۹۲ و نظریات علمای حقوق :



طبق بند ۲ شرح  ماده ۱۱۳۴ حقوق مدنی  (کتاب شرح جامع قانون مدنی نوشته فرهاد بیات و شیرین بیات ) صفحه ۵۱۰ بر اساس نظریات برجسته علمای حقوق در تشریفات طلاق :

در صورتی که  زوجین متقاصی طلاق توافقی باشند دادگاه باید موضوع را به مراکز مشاوره  خانواده ارجاع دهد.در این موارد طرفین می توانند تقاضای طلاق توافقی را از ابتدا در مراکز مذکور مطرح کنند.در صورت عدم انصراف متقاضی از طلاق مرکز مشاوره خانواده موضوع را با مشخص کردن مورد توافق جهت اتخاذ تصمیم نهایی به دادگاه منعکس می کند ( ماده ۲۵ ق ح خ ۱۳۹۲) در غیر از طلاق توافقی دادگاه باید به منظور ایجاد صلح و سازش موضوع را به داوری ارجاع دهد.دادگاه در این‌موارد باید با توجه به نظر داوران رای صادر و چنانچه آن را نپذیرد نظریه داوران را با ذکر دلیل رد کند.(ماده ۲۷ ق‌ح خ ۱۳۹۲)

طبق بند ۳ همین کتاب (شرح جامع قانون مدنی فوق الذکر )در صورتی که طلاق توافقی به درخواست زوج باش دادگاه به صدور گواهی عدم امکان سازش اقدام و اگر به درخواست زوجه باشد حسب مورد مطابق قانون به صدور حکم الزام زوج به طلاق یا احراز شرایط اعمال وکالت در طلاق مبادرت می‌کند(ماده ۲۶ ق ح خ ۱۳۹۲)


●مراحل طلاق توافقی:



به این صورت است که در  وهله اول طرفین میتوانند با دریافت مشاوره از وکلا و مشاوران مجرب که در زمینه طلاق های توافقی و دعاوی خانواده صورت می گیرد پس از انجام مشاوره  و تصمیم گیری  مراحل پیچیده  طلاق را با هزینه کمتری از لحاظ زمان و بار مالی سرعت بخشیده و طلاق توافقی را به شکل درست خود پیش ببرند.


●درخواست طلاق توافقی:



درخواست طلاق توافقی است که با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و اقدام به طرح دعوی  و دادخواست به دادگاه صالح در این زمینه است .

دادگاه به دلیل کاهش آمار طلاق که در این سالها به دلیل مراجعه افراد برای طلاق سیر صعودی داشته این دسته از زوجین را به مراکز  خانه  بهزیستی ومشاوره خانواده که  در همه شهر ها وجود دارد ارجاع می دهد. به طور مثال زوجین پس از گذراندن یک الی ۵ جلسه  مشاوره که ممکن است از یک تا چندماه به طول انجامد روند مشاوره خود را انجام می دهند و وکلا یا مشاوران این نهاد با ارائه راهکار های مناسب می توانند این روند را به حداقل برسانند .


●چگونگی تنظیم توافق نامه طلاق توافقی:

 


از آنجایی که توافق نامه طلاق  به این جهت حائز اهمیت است که گام اصلی و یکی از مهم ترین مدارکی است که در اثنای رسیدگی در دادگاه مورد توجه قرار می گیرد لذا مستلزم دقت در تنظیم این توافق نامه هست تا این توافق که در قالب سند تفاهم بین طرفین به امضا می رسد موجب خسارات جبران ناپذیر برای طرفین نگردد اینجاست که لازم میشود از یک وکیل یا مشاور متخصص در امور خانواده کمک گرفت تا به نحو احسن و شایسته حقوق طرفین مورد توافق قرار گیرد .

اگر در دادگاه و روند صدور رای دقت کافی صورت نگیرد ممکن است زوجه بعد از حصول طلاق بتواند برخلاف توافق صورت گرفته مهریه خودرا تماما مطالبه کند در این مورد زوج میتواند با درخواست از وکیل یا مشاور های مجرب از این امر جلوگیری کند.


●مراجعه به پزشکی قانونی:



لزوم مراجعه به پزشکی قانونی صرفا جهت گواهی عدم بارداری زوجه یا تشخیص در مورد زوجه در صورت لزوم باکره گی یا ارجاع پرونده به دادگاه در صورت عدم حصول امکان سازش


●اسقاط حق تجدید نظر خواهی و واخواهی  و ما بذل:



اسقاط حق تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی جهت تسریع امور و اجرای طلاق توافق شده اسقاط این حق در رای دادگاه صریحا ذکر می گردد و قطعی است همچنین اسقاط حق رجوع به ما بذل


●مراجعه به دفاتر طلاق و جاری شدن صیغه طلاق...

 
این مرحله در مرحله آخر صورت می گیرد و بعد از گذراندن تمام مراحل بالا طلاق توافقی صورت می‌گیرد و در یکی از دفترخانه های ثبت طلاق صیغه طلاق فی مابین خوانده می‌شود...حتی در این مرحله زوجه میتواند با اختیار نمودن وکیل در طلاق خود در جلسه حضور نداشته باشد.

 


●مدارک لازم برای طلاق توافقی:

 
مدارکی نیز برای طلاق توافقی لازم است که شامل :

-اصل  سند ازدواج(عقد نامه) و رونوشت تهیه شده در دفتر ازدواج

-اصل کارت ملی

-اصل شناسنامه

مدارکی دیگر از قبیل :

-گواهی عدم بارداری

-گواهی عدم امکان سازش (که در مراکز مشاوره و بهزیستی این گواهی صادر می گردد)

-گواهی بکارت(در صورت عدم نزدیکی )

-توافق نامه طلاق توافقی

 

جهت مشاوره درباره "شرایط طلاق توافقی زوجین در سال ۱۴۰۱" می توانید در سراسر کشور با شماره های زیر در تماس باشید
۰۹۱۰۳۹۸۵۸۴۰
و یا
۰۹۳۰۷۵۷۶۳۶۸
« زمان پاسخگویی از ۸ صبح لغایت ۱۲ شب می باشد »

برچسب ها: شرایط طلاق توافقی، خیانت همسر ، ارث و انحصار وراثت، جدایی زوجین، طلاق ، پزشکی قانونی

نظرتان را برای ما ارسال کنید

نام و نام خانوادگی*
رایانامه*
موضوع*
تصویر امنیتی
پیام*
رنگ را انتخاب کنید