• ۰۹۱۰۳۹۸۵۸۴۰
  • moshaver[at]RahnamaMoshaver.com
شرایط کار در اربیل عراق

شرایط کار در اربیل عراق

جهت مشاوره درباره "شرایط کار در اربیل عراق" می توانید در سراسر کشور با شماره های زیر در تماس باشید
۰۹۱۰۳۹۸۵۸۴۰
و یا
۰۹۳۰۷۵۷۶۳۶۸
« زمان پاسخگویی از ۸ صبح لغایت ۱۲ شب می باشد »

 

شناخت مختصری از کردستان عراق 

 

قبل از بررسی وضعیت کاری در اربیل عراق مایلیم شما را با وضعیت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی اربیل عراق آشنا کنیم.

 

 حکومت اقلیم کردستان به لحاظ اقتصادي و سیاسی قويتر میشود. صنعت نفت کُرد با وجود تهدیدهاي بغداد به تلافی در مقابل خریداران نفت کُرد، پررونق می باشد .

همین دلیل باعث رشد اقتصاد و بازارکار در کردستان به نسبت حکومت محلی عراق و یا بغداد و بصره شده است.

اقلیم کردستان به لحاظ مالی خودکفاست و پیوندهاي نزدیکی با آنکارا و در سطح نازلتري با تهران دارد. بغداد اهرمی ضداقلیم کردستان را دیگر در دست ندارد و مذاکرات حول تقسیم عواید، صادرات نفت و وضعیت کرکوك و دیگر نواحی مورد اختلاف که اقلیم در آنجاها پایگاه محکمی دارد، دور میزند.

اقلیم میتواند یا به طور یکجانبه اعلام استقلال کند یا جدایی خود را با حکومت مرکزي عراق مذاکره کند.

بغداد به یکی از این  دو دلیل وادار میشود به مذاکرات جدایی بپیوندد: 1 بغداد استقلال کُردها را اجتنابناپذیر میداند و تصمیم میگیرد خسارات آن را با مذاکره و توافق کاهش دهد،

2- بغداد حساب میکند که در درازمدت با تسهیل استقلال کُردستان و توسعهي روابط دوجانبه قوي خیلی بیشتر عاید خود میکند تا با ضدیت با آن و ایجاد یک دشمن در مرزهاي خود. این سناریو سالها طول میکشد تا شکل بگیرد و در آینده گسترش مییابد، در صورتی که سناریوهاي دیگر چنین استعدادي ندارند. به لحاظی، زمینه براي چنین نتیجهاي قبلاً با توافق ۲۰۱۴ بین حیدر العبادي نخستوزیر عراق و مسعود بارزانی دربارهي تقسیم عواید و سهم کُردها در صادرات نفت عراق فراهم شده است.
 بغداد از بروز بی اعتمادي در آنکارا و تهران و مخالفت با استقلال کُرد در آن پایتختها سود می برد.

 

شرایط کار در اربیل عراق

 

اقلیتهاي داخل اقلیم کردستان (مثلاً عرب و ترکمن) در برابر زندگی در دولت جدیدي که وطن کُردها شناخته میشود و نه دولتی که اتفاقاً داراي اکثریتی از جماعات کُرد است، مقاومت خواهند کرد.

 

گفتنی است، اقلیم کردستان، دارای یک نیروی نظامی شصت هزار نفره، سرویس اطلاعاتی – امنیتی مستقل، کابینه، پلیس و سایر ملزومات کشورداری و حکومت داری است و علاوه بر این با صادرات نفت خود از طریق ترکیه به بازاراهای جهانی، بغداد را در شرایط دشواری قرار داده است.

 

کار در اربیل عراق

 

وضعیت دین و فرهنگ مردم اربیل عراق 

 

اتباع کشور ایران می‌توانند بدون اخذ روادید و از طریق مرز زمینی تمرچین در پیرانشهر و مرز باشماق در مرز مریوان و همچنین مرزهای هوایی به این شهر سفر نمایند. طول مدت سفر و اقامت ۳۰ روزه می‌باشد (طول مدت سفر را در مرز ورود با مهر در گذرنامه قید می کنند) و قبل از پر شدن سی روز باید از کردستان عراق خارج شوید و برای ورود مجدد به کردستان عراق دوباره از مرزهای ایران اقدام کنید.

 

دین اکثریت مردم اربیل عراق و یا در حالت کلی تر کردستان عراق اسلام است و مذهب سنی می باشند.

 

زبان اغلب مردم اربیل کردی و با لهجه هورانی صحبت می کنند در صورتی که لهجه مردم کرد زبان کشور ایران کردی سورانی می باشد.

 

از لحاظ امنیت اگر مورد بررسی قرار بدهیم, امنیت این کشور چون یک کشور خودمختار است و مخصوصا اربیل که منطقه آزاد است خیلی بالاست بهمین دلیل شرایط زندگی نیر مناسب می باشد.

 

منطقه اقلیم کردستان جمعیتی، حدود 5.2 میلیون را در خود جای داده است. کردها اکثریت بافت اقلیم کردستان را تشکیل می‌دهند، ترکمنان دومین گروه جمعیتی و بعدتر گروه‌های قومی چون ایزدی‌ها، مسیحیان شامل (آشوریان، کلدانی، سورانی) از باشندگان کردستان عراق هستند.

 اجزای فرهنگ کردستان عراق شباهت زیادی به فرهنگ ایرانی دارد؛ از جمله خویشاوندی زبانی و آداب و رسوم و جشن‌هایی مانند جشن ایرانی نوروز که جشن اصلی در منطقه کردستان عراق نیز به ‌شمار می‌رود. البته در این منطقه اقوامی مانند ترکمن‌ها آشوری‌ها، ارمنی‌ها، عرب‌ها، ایزدی‌ها، شبک‌ها و مندائی‌ها نیز ساکنند که ویژگی‌های جدای فرهنگی خود را نیز دارا هستند.

 

وضعیت اقتصادی اربیل عراق

 

اقتصاد اقلیم کردستان عمدتا متکی به درآمد‌های نفتی، کشاورزی، ساختمان و گردشگری بوده است. در سال ۲۰۱۳ بیش از ۹/ ۲ میلیون گردشگر از اربیل دیدن کردند و این شهر در سال ۲۰۱۴ پایتخت گردشگری عربی لقب گرفت اگرچه اکثر ساکنان آن عرب نیستند. همچنین در طی این سال‌ها دولت اقلیم تلاش کرده میزان آزادسازی اقتصادی را افزایش داده و موانع کسب‌و‌کار و تجارت آزاد را برطرف کند. برای مثال دریافت مجوز برای راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار کوچک کمتر از یک هفته زمان می‌برد. طی سال‌های اخیر در اقلیم کردستان ۶ منطقه ویژه اقتصادی راه‌اندازی شده است که در آن برخی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های مواد غذایی، مواد شیمیایی و دارویی فعالیت می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که ۴۰ درصد تولید اقتصادی اقلیم کردستان در این مناطق انجام می‌گیرد.

 

در چند سال گذشته، وضعیت اقتصادی و امنیتی کردستان عراق بهبود یافته و این منطقه به بازاری برای کالاهای کشورهای منطقه تبدیل شده است. در ابتدا ایران یکی از بزرگترین شرکای تجاری حکومت اقلیم کردستان عراق بود. نوزاد هادی، استاندار اربیل می گوید: «ایران در زمان رژیم صدام حسین برای مبارزان عراقی، به خصوص ما کردها پناهگاهی بود. این باعث شد خیلی از ما در آنجا زندگی کنیم و پیوندهایی تاریخی بین ما ایجاد شود و این رابطه تا به امروز ادامه دارد».

اما در بازار به شدت مصرف گرای کردستان، این کالاهای ساخت ترکیه هستند که بازار را اشغال کرده، نه کالاهای ایرانی. یکی از مغازه داران بازار اربیل می گوید: بیشتر کالاهای او ساخت ترکیه است، زیرا مردم کالای ترک ها را ترجیح می دهند.

کمتر از ۲۰۰ شرکت ایرانی در کردستان عراق فعال هستند، اما بیش از ۸۰۰ شرکت ترکیه در زمینه های تجارت، صنعت نفت و طرح های بزرگ عمرانی منطقه فعالیت دارند. پروژه یک میلیارد دلاری ساخت فرودگاه بین المللی اربیل توسط ترک ها انجام شد.

نوزاد هادی می گوید: عدم استقبال کردها از کالا های ایرانی به دلیل توسعه اقتصادی اقلیم کردستان است که سطح زندگی مردم را ارتقا داده و بنابراین آنها به دنبال کالاهای مرغوب هستند.

 

وضعیت مشاغل در اربیل عراق

 

دربررسی مشاغل پرطرفدار در اربیل باید بگوییم که اربیل هم مانند سلیمانیه عراق می باشد ولی از نظر میزان استقبال از کارهای مهارتی در جایگاه بهتری نسبت به سایر شهرای کردستان قرار دارد.

 

برای آشنایی با شرایط کاری در سلیمانیه عراق می توانید به مقاله کار در سلیمانیه عراق مراجعه فرمایید.

کارهای مهارتی و حرفه ای در اربیل استقبال خوبی می شود. و همچنین اربیل به دلیل توریستی و آزاد بودن نیزمورد استقبال کارهای طراحی و دکوراسیونی قرار گرفته است و کارهای نظیر صنایع دستی و فرش بافی و ... درآمد قابل توجهی دارد.

بیشتر کارها در اربیل عراق کارهای فنی می باشند و به سابقه کاری نیاز دارند.

و اما مهمترین مشاغل مورد نیز در حال حاظر اربیل می توان به مشاغل زیر اشاره کرد:

 

کارهای ساختمانی

آرایشگری

آشپزی

مشاغل طراحی و معماری

مشاغل عمرانی 

مشاغل خدماتی درمان

جوشکاری 

تراشکاری 

رانندگان ماشین سنگین

آموزشی 

کارگر و بنا 

رستوران 

و...

 

درآمد کاری در اربیل عراق

 

درآمد کاری دراربیل 

 

واحد پول اربیل عراق دینار می باشد ولی اغلب به دلیل مشارکت کشورهای دیگر در اقتصاد اربیل معاملات تجاری و بیشتر حقوقا در این شهر به صورت دلار انجام می گیرد

در آمد کاری در اربیل عراق چشمگیر است و معمولا بصرفه می باشد. چراکه مخارج زندگی در این شهر نسبت به سایر کشورها خیلی زیاد نمیباشد. پس کارکردن دراین شهر صرفه اقتصادی دارد. 

 

 

 

 

 

 

 

جهت مشاوره درباره "شرایط کار در اربیل عراق" می توانید در سراسر کشور با شماره های زیر در تماس باشید
۰۹۱۰۳۹۸۵۸۴۰
و یا
۰۹۳۰۷۵۷۶۳۶۸
« زمان پاسخگویی از ۸ صبح لغایت ۱۲ شب می باشد »

برچسب ها: کار در اربیل عراق, کار در سلیمانیه عراق, درآمد کاری در اربیل عراق, کاریابی در اربیل عراق, مهاجرت کاری به اربیل عراق, کار در قطر, کار در عمان, کار بنایی در اربیل عراق, کارهای فنی در اربیل

نظرات ارسال شده

امید کلانتری دهقی – 1398/10/30 - 20:38:34 بعداز ظهر

سلام.راننده پایه یک هستم با مدارک کامل داخلی و برونمرزی...با بیش از ۱۲سال سابقه کار با انواع کشنده های دستی و اتومات... چندسفر هم از اربیل به ایران بار وارداتی حمل کرده ام ...آیا کاری مرتبط با شغل من در کردستان عراق هست و اگر جوابتان مثبت هست ، حقوق شغل من در ماه چقدر هست و چه باید انجام بدهم...با تشکر ...شماره تماس من ۰۹۱۳۱۰۸۶۶۹۸

نظرتان را برای ما ارسال کنید

نام و نام خانوادگی*
رایانامه*
موضوع*
تصویر امنیتی
پیام*
رنگ را انتخاب کنید