• ۰۹۱۰۳۹۸۵۸۴۰
  • moshaver[at]RahnamaMoshaver.com
شرایط کار در قطر

شرایط کار در قطر

جهت مشاوره درباره "شرایط کار در قطر" می توانید در سراسر کشور با شماره های زیر در تماس باشید
۰۹۱۰۳۹۸۵۸۴۰
و یا
۰۹۳۰۷۵۷۶۳۶۸
« زمان پاسخگویی از ۸ صبح لغایت ۱۲ شب می باشد »

 

در ابتدا و قبل از پرداختن به موضوع کار و شرایط کاریابی برای مشاغل مختلف در کشور قطر بهتراست تا شما را با کشور قطر و جغرافیاو شرایط آب و هوایی این کشور و اقتصاد و وضعیت کار در این کشور آشنا کنیم. به همین منظور تقاضا دارم تا انتهای این مقاله مارا همراهی بفرمایید.

 

آشنایی با کشور قطر 

 

قَطَر با نام رسمی دولت قطر کشوری در جنوب غربی قاره آسیا در منطقه خاورمیانه و در شرق شبه‌جزیره عربستان، و در بخش جنوبی خلیج فارس واقع شده‌است. پایتخت آن، دوحه است. قطر مرز مشترک زمینی با عربستان سعودی، و مرز آبی با کشورهای ایران، کویت، عراق، عربستان، بحرین و امارات متحده عربی دارد.

قطر به صورت امارتی مطلقه و ارثی از میانه سده ۱۹ میلادی توسط خاندان آل ثانی فرمانروایی می‌شود. قبل از کشف نفت خام، قطر عمدتاً به خاطر شکار مروارید و تجارت دریایی شناخته می‌شد. این کشور تا سال ۱۹۷۱ تحت‌الحمایه بریتانیا بود. پس از استقلال در سال ۱۹۷۱ به سبب درآمدهای سرشار نفتی و گاز طبیعی، این کشور تبدیل به یکی از ثروتمندترین کشورهای منطقه شد. تمام موقعیت‌های حساس حکومتی در قطر توسط خاندان آل ثانی یا افراد نزدیک آنان اداره می‌شود. این کشور از سال ۱۹۹۲ روابط نظامی گسترده با ایالات متحده دارد.

قطر دارای ذخایر گسترده گاز طبیعی است. مجله فوربز قطر را ثروتمندترین کشور جهان معرفی کرده‌است. قطر بالاترین شاخص توسعه انسانی بین کشورهای جهان عرب را داراست. این کشور بالاترین درآمد سرانه را در جهان دارد.

زبان رسمی این کشور زبان عربی است و از زبان انگلیسی معمولاً به عنوان زبان دوم استفاده می‌شود. دین رسمی آن اسلام، واحد پول آن ریال و مساحت آن ۱۱٬۴۹۳ کیلومتر مربع است.

در سال ۲۰۱۷ جمعیت قطر ۲٫۶ میلیون نفر بوده‌است، ۳۱۳٬۰۰۰ شهروند قطر و ۲٫۳ میلیون تبعه خارجی. به دلیل حضور زیاد کارگران مهاجر مرد، تنها حدود یک‌چهارم جمعیت این کشور را زنان تشکیل می‌دهند. قطر به عنوان نخستین کشور عربی، جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ را میزبانی خواهد کرد.

 

اعزام نیروی کار برای قطر

 

شرایط آب و هوایی و جغرافیایی 

 

آب و هوای قطر بیابانی است. در این کشور زمستان، هوایی خنک دارد. در زمستان در اثر توده هوایی سودانی باران‌های سیل آسایی در این کشور می‌بارد که خسارت به بار می‌آورد؛ ولی تابستان هوایی شرجی و گرم دارد.

 

شهرهای قطر عبارت‌اند از وکره، خور، دخان، زباره، شمال، مسیعید، راس لفان. شهر جدیدی به نام لوسیل و شهرکی جزیره‌ای به نام مروارید قطر نیز در این کشور در دست ساخت هستند.

 

پیشینه اختلاف‌های مرزی و سرزمینی عربستان سعودی با قطر به میانه‌های سده نوزدهم میلادی باز می‌شود. اختلافات مرزی و سرزمینی عربستان سعودی و قطر شامل باریکه‌ای از زمین‌های جنوبی قطر می‌شود. عربستان سعودی مدعی مالکیت ۳۷ کیلومتر از سواحل جنوب شرقی قطر است و دو کشور در مورد مرزهای جنوب غربی و خلیج سلوا نیز با یکدیگر اختلافات ارضی دارند؛ بنابراین، اختلافات مرزی و سرزمینی میان دو کشور از خلیج سلوا واقع در جنوب باختری قطر آغاز و تا خور العدید واقع در جنوب خاوری قطر امتداد می‌یابد. ابوظبی نیز نسبت به اراضی جنوب شرقی قطر ادعاهایی دارد.

در سپتامبر ۱۹۹۲ نیروهای نظامی عربستان سعودی به قطر تجاوز کردند و بخش‌هایی از خاک این کشور را به تصرف درآوردند. به دنبال آن، قطر اجرای قرارداد مرزی ۱۹۶۵ با عربستان سعودی را به حال تعلیق درآورد و به عنوان اعتراض از شرکت در نشست‌های شورای همکاری خلیج فارس خودداری کرد. پس از ۳ ماه کشمکش، سرانجام با میانجی‌گری مصر، دو کشور موافقت‌نامه‌ای برای حل و فصل اختلافات مرزی‌شان منعقد کردند.

 

شرایط اقتصادی قطر 

 

اقتصاد قطر یک اقتصاد کاملاً وابسته به گاز محسوب می‌شود. این کشور بزرگ‌ترین صادرکننده گاز طبیعی مایع (ال پی جی ) در جهان است. درآمد خالص قطر از صادرات نفت و گاز در سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۳۸ میلیارد دلار برآورد شده‌است.

قطر به علت پیش‌دستی در بهره‌برداری از میدان گازی پارس جنوبی (که قطر آن را «میدان شمالی» می‌نامد) توانسته‌است بیش از ایران از این میدان گازی مشترک، گاز طبیعی استخراج کند و به رشد سریع اقتصادی دست یابد. درآمد بالای گاز و جمعیت کم در این کشور یک ساختار رفاهی بی کم‌وکاست برای شهروندان قطری ایجاد کرده‌است. درآمد سرانه این کشور است این کشور با حدود ۱۳۰ هزار دلار آمریکا درآمد سرانه در سال، بالاترین را در جهان دارد.

 

قطر عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و سومین کشور دارنده ذخایر گاز پس از ایران و روسیه است. ذخیره گاز آن، برای ۲۰۰ سال آینده کافی تخمین زده شده‌است. اگر چه این کشور درآمدهای دیگر نظیر گردشگری دارد.

این کشور تولید نفت کم و روزی نیم میلیون بشکه است. بیشتر مشتری‌های نفت و مواد پتروشیمی قطر، کشورهای آسیایی مانند ژاپن هستند.

قطر کشوری وابسته به واردات است. حدود نیمی از مواد خوراکی مصرفی از مرز زمینی با عربستان وارد می‌شود.

واحد پول این کشور ریال قطر است. منبع درآمد ارزی کشور، صادرات نفت خام و گاز طبیعی است. تولید ناخالص داخلی این کشور ۳۵۳ میلیارد دلار است. برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ فرصتی طلایی برای اقتصاد این کشور خواهد بود.

 

وضعیت درآمد در قطر

 

مناطق دیدنی قطر 

 

شهر الخبر دارای موزه های گوناگون است که در ۵۰ کیلومتری شمال دوحه است. 

مسجدهای قدیمی شهر الواکرا در ۲۰ کیلومتری جنوب دوحه قرار دارند. 

در ام صلال محمد واقع در ۱۵ کیلومتری شمال دوحه یک مسجد و دژ قدیمی قرار دارد.

این کشور طی برگزاری جلسه کمیته اجرایی فیفا در تاریخ ۲ دسامبر ۲۰۱۰ به عنوان اولین کشور در منطقه خاورمیانه به میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ انتخاب شد.

 

واحد پول قطر درهم و دینار می باشد که هر ریال قطر معادل ۱۱۵۰۰۰ ریال ایران می باشد. ولی بیشتر اقتصاد قطر بر پایه دلار می باشد. چرا که اکثر شرکت ها و بیزینس های کشور قطر با دلار آمریکا می چرخد.

 

مهاجرت از طریق کار به قطر

 

روابط سیاسی با ایران 

 

قطر به نسبت برخی دیگر از کشورهای عربی روابط گرم‌تری با ایران دارد. دو کشور در سال ۲۰۱۰ قرارداد همکاری دفاعی امضا کردند.

در سال ۲۰۱۴ روابط قطر با بحرین، عربستان سعودی و امارات بر سر حمایت قطر از گروه اخوان المسلمین و گروه‌های پیکارجوی افراطی در جنگ داخلی سوریه به تیرگی کشید. در نتیجه، در ماه مارس ۲۰۱۴ این سه کشور در اقدامی هماهنگ سفرای خود را از دوحه فراخواندند. هر چند این اختلافات چند ماه بعد از طریق مذاکرات بین کشورهای عضو شورای همکاری کشورهای عرب خلیج فارس فروکش کرد.

در جنگ داخلی سوریه، قطر، عربستان سعودی و ترکیه آشکارا از جیش‌الفتح، ائتلافی از گروه‌های پیکارجوی سلفی و سنی از جمله جبهة النصره و احرارالشام حمایت می‌کرد، هرچند بعدها این ائتلاف فروپاشید.

قطر تا پیش از کودتای نظامی مصر که به سرنگونی رئیس‌جمهور منتخب محمد مرسی منجر شد، از طریق دیپلماتیک و همچنین از طریق شبکه دولتی الجزیره از او حمایت کرد.همچنین در دوره کوتاه زمامداری محمد مرسی، قطر پیشنهاد وام هفت و نیم میلیارد دلاری به مصر داد.

پشتیبانی قطر از حماس اولین بار در سال ۲۰۱۲ گزارش شد که با انتقاد اسرائیل، آمریکا، عربستان سعودی و مصر همراه شد. این کشورها قطر را متهم کردند که با حمایت از حماس باعث به خطر انداختن ثبات منطقه می‌شود. وزیر خارجه قطر اتهام حمایت از حماس را رد کرد و گفت «ما از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنیم.

 

شرایط مهاجرت و کار در قطر

 

شرایط کاری در قطر 

 

شرایط کار در قطر بسیار مناسب است و افراد زیادی طرفدار مهاجرت کاری به این کشور هستند و با اخذ ویزای کار قطر می­توانند به انجام کار در این کشور بپردازند. درآمد سالیانه این کشور از صادرات نفت و گاز و همچنین از جاذبه های گردشگری به دیگر کشورها می­ باشد. این کشور از جاذبه های گردشگری بسیاری برخوردار می ­باشد که باعث شده است توریستان زیادی هر ساله برای گردشگری به این کشور سفر نمایند. شهر زیبای دوحه پایتخت کشور قطر می­ باشد که مردم در این کشور از شرایط و استانداردهای بالای زندگی برخوردار می ­باشند.

حقوق و دستمزد کارکنان در این کشور بیشتر از حقوق کارکنان در کشورهای غربی می­ باشد. همچنین دولت قطر از کارکنان این کشور به ندرت مالیات دریافت می ­نماید. البته در مقابل دستمزدهای بالایی که کارکنان دریافت می­ نمایند هزینه های زندگی در این کشور در مقایسه با دیگر کشورهای عربی همچون کویت، عراق و عربستان بالاتر می­ باشد.

زیرا اکثر محصولات غذایی این کشور از دیگر کشورها وارد می ­شود. تنها قیمت بنزین در این کشور ارزان و مناسب است.

مخصوصا کارهای فنی و مهارتی و یا کارهای بهداشتی درمانی بشدت مورد استقبال قرار می گیرد .

از شرایط اخذ ویزای کاری قطر برای اتباع خارجی اخذ دعوتنامه کاری از سوی کارفرمایان در قطر می­ باشد. علاقمندان به مهاجرت کاری به قطر جهت آگاهی از شرایط کار در قطر و صرفا دریافت ویزا می­ توانند با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت ارتباط برقرار نمایند.

 

مقایسه هزینه ها و مخارج تهران با دوحه قطر

 

در جدول زیر هزینه مخارج مهم برای قطر و تهران مورد مقایسه و بررسی قرار گرفته است.

همانطور که از جدول زیر مشخص است کلیه مخارج در قطر نسبت به ایران با میانگین 50 درصد اختلاف, بالاتر می باشند. ولی علی رغم این افزایش هزینه ها در این کشور باتوجه به درآمد بالای کاری, و درصد مالیات, حسن رضایت شهروندی به اقتصاد در این کشور بالا بوده و این شرایط قطر را تبدیل به یک کشور ثروتمند کرده است.  

 

البته قابل ذکر است که از جمله کشور هایی که مخارج نسبتا کمتری نسبت به سایر کشور های عربی داشته باشد و برای افرادی که بوجه کافی برای مهاجرت کاری نداشته باشند کشور عراق می باشد. که از جمله کردستان عراق می تواند شرایط بهتری را برای این چنین افراد بهمراه داشته باشد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مهاجرت به عراق و سلیمانیه و اربیل عراق می توانید به مقاله کار در عراق مراجعه فرمایید.

 

شرایط هزینه های زندگی در قطر

 

 

از این رو برای اطلاع از روشهای اقدام برای مهاجرت به کشور قطر و کشورهای حاشیه خلیج فارس می توانید با تماس به مجموعه راهنما مشاور, کار متناسب با حرفه خودتان را پیدا کرده و رزومه خود را درست کرده و یا بهبود دهید و اقدام به ارسال مدارک به آن موقعیت های کاری نمایید. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جهت مشاوره درباره "شرایط کار در قطر" می توانید در سراسر کشور با شماره های زیر در تماس باشید
۰۹۱۰۳۹۸۵۸۴۰
و یا
۰۹۳۰۷۵۷۶۳۶۸
« زمان پاسخگویی از ۸ صبح لغایت ۱۲ شب می باشد »

برچسب ها: کار در قطر, مهاجرت به قطر, کاریابی قطر, شرایط کار درکشورهای حاشیه خلیج, اعزام نیروی کار به قطر, هزینه زندگی در قطر ,کار در عراق

نظرتان را برای ما ارسال کنید

نام و نام خانوادگی*
رایانامه*
موضوع*
تصویر امنیتی
پیام*
رنگ را انتخاب کنید