• ۰۹۱۰۳۹۸۵۸۴۰
  • moshaver[at]RahnamaMoshaver.com
نحوه صحیح تست زنی برای کنکور

نحوه صحیح تست زنی برای کنکور

جهت مشاوره درباره "نحوه صحیح تست زنی برای کنکور" می توانید در سراسر کشور با شماره های زیر در تماس باشید
۰۹۱۰۳۹۸۵۸۴۰
و یا
۰۹۳۰۷۵۷۶۳۶۸
« زمان پاسخگویی از ۸ صبح لغایت ۱۲ شب می باشد »

 

نحوه صحیح مطالعه و تست زنی برای کنکور

 

 

در حال حاظر روند کنکور به سمتی است که سوالات و موضوعات مطرح شده در کنکور هم به مفاهیم ریز پرداخته و هم به صورت کاملا (صددرصد) ترکیبی می باشد که این مسئله برای دروس دارای ضرایب بالا بیشتر به چشم می خورد.

لذا دانش آموزان باید بیش از پیش در نوع مطالعه و نحوه مرور و تست زنی  خود دقت لازم را داشته باشند.

و دانش آموزان نباید از روند برنامه ریزی های سالهای گذشته مطلقا تبعیت کنند چرا که همانگونه سطح کنکور هر سال متفاوت است باید دانش اموز هم نوع برنامه ریزی خود را طبق روند کنکور انجام دهد.

تست زدن" در راستای ارزیابی داشته ها و آموخته ها، همواره یکی از عناصر اساسی در فرایند آماده سازی برای کنکور بوده است که در رشتهای چون زیست شناسی و شیمی که با مباحث حجیم و شبیه به هم مواجه هستیم، این نیاز بیش از هر زمان احساس می شود.  همان طور که می دانید، تست زدن در مواقع گوناگون و در چهار مرحله کلی باید صورت گیرد:

  1.   مطالعه روزنامه وار خود کتاب درسی یا جزوات آموزشی
  2.   هنگام مطالعات: مرور تست های طبقه بندی شده انتهای هر فصل از مطلب مطالعه شده
  3.   پس از دو دور مطالعه: زدن تست های کنکوری از هر درس و کسب تسلط نسبی بر مطالب
  4.   نزدیک به کنکور(۴ ماه ): زدن تست های سالانه (ده سال گذشته) و شرکت در آزمونهای جامع، جهت سازماندهی نهایی

 

 

برای مرحله اول، جزوات کنکوری رتبه های برتر خیلی کمک کننده خواهند بودکه  شامل سوالات 9 سال اخیر کنکور سراسری و پاسخ تشریحی آن است، در اختیارتان قرار دارد چرا که شما در ابتدا باید مطلب را عمیق متوجه شده و بعد اقدام به حل سوال ازمطلب کنید. برای دور دوم، در اغلب جزوات ، در انتهای هر فصل سوالات طبقه بندی شده ای در دسترس است. برای دور چهارم هم از آزمون های کنکورهای سال های گذشته یا آزمون های آزمایشی جامع استفاده میکنیم. این مجموعه در پاسخ به نیاز شما در مرحله سوم تست زنی تهیه شده است، یعنی تست های فراوان کنکوری از هر درس

نحوه صحیح تست زنی برای کنکور

البته  باید متذکر شوم نوع مطالعه هر فردی متفاوت می باشد. ولی فرایند کنکورگونه ای است که اگر شما مطلبی را بخوانید و از آن مطلب تست نزده باشید انگار اصلا آن مطلب را نخوانده اید. البته باید بگویم روند صحیح تست زنی از دیدگاه روانشناسان و نفرات برتر کنکور به گونه ای است که ما در برنامه مطالعه ای خود باید یک فاصله  تقریبا ۲۴ ساعتی را بین تست زنی و مطالعه قرار دهیم.این کار دو مزیت اساسی را در پی خواهد داشت:

 

  1. بالا رفت کیفیت مطالعه روزانه
  2. مرور فردای همان روز

 

نکته بعدی که در تست زنی باید به آن پرداخت خلاصه نویسی می باشد که اغلب افراد از آن غفلت می کنند.ما باید برای تثبیت اطلاعات وارد شده به ذهن و تغذیه اطلاعات و مفاهیم و یاداوری هر چند مدت یک بار(برنامه میان مدت که در مقاله مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی کنکور) به آن پرداختیم, از خلاصه  ها کمک بگیریم.البته شیوه خلاصه نویسی هر درس بستگی به توانمندی های خود داوطلب دارد ول برای داشتن خلاصه مفید و مهم می توانید از تجربه هاونمونه جزوات خلاصه نفرات برتر کنکور راهنما مشاور استفاده نمایید.

 

مدت زمان مفید مطالعه چقدر باید باشد؟

 

با توجه به تغییرات ایجادشده در کنکور سراسری سالهای اخیر کمیت و کیفیت در مطالعه کنکور باید باهم متحد باشند یعنی داوطلب هم باید مدت زمان مفید زیادی را برای برنامه خود اختصاص دهد و همچنین کیفیت  مطالعه به طبع آن افزایش یابد.

میزان ساعات مطالعه برای دروس عمومی و اختصاصی از دیدگاه نفرات برتر کنکور های سراسری متفاوت است.

میزان مطالعه درنظر گرفته شده برای دروس عمومی ۴۵ دقیقه تا ۱ و نیم ساعت می باشد. بدلیل فرار بودن و حفظی بودن این مطالب نباید زمان زیادی را دربرنامه مطالعه روزانه برای این دروس اختصاص داد.البته ناگفته نماند چون دروس عمومی نسبت  به دروس اختصاصی فرارتر هستند بنابرین باید میزان مرور با دفعات بالا را بابد به آنها اختصاص داد.

میزان زمان مفید برای مطالعه دروس اختصاصی بین ۲و نیم تا ۳ ساعت درنظر گرفته می شود. ولی تفاوت دروس اختصاصی با درس عمومی تنها در ساعات بالای مطالعه نمی باشد بلکه خلاصه نویسی های دقیق در دفتر جداگانه و قرار داد یک درس اختصاصی در دوبخش زمانی در یک روز, توجه به دروس تخصصی را دوچندان می کند.

اگر بخواهم یک مثالی از برنامه مطالعاتی تجربی داشته باشیم میپردازیم به درس زیست شناسی و شیمی که در بین دروس مختلف دارای ضریب بالایی هستند.

معمولا زیست و شیمی به دلیل حجم زیاد کتاب درسی و کمک آموزشی  و مفهمومی بودن آنها اگر در یک روز  دو مرتبه با فاصله زمانی مثلا صبح دو ساعت و شب دو ساعت در برنامه قرار دهیم بازده و پیشروی خیلی بهتری را شاهد خواهیم بود چون بیشتر دغدغه داوطلبان کنکور تجربی به حجیم بودن این کتابها و ترس از به اتمام نرسیدن آنها مربوط است. 

 

زمانبندی دقیق برای هر درس چگونه باید باشد ؟

 

زمانبندی برای دروس اختصاصی و عمومی

 

تعیین زمان برای مطالعه هر درس بخصوص دروس اختصاصی کنکور همواره یکی از دغدغه های  داوطلبان کنکور بوده و هست.

 

یادداشت کردن کارهای روزمره

 

برای تعیین وقت لازم و کافی برای هر درس و همچنین مدت زمان کافی  برای مطالعه روزانه داوطلبان کنکوری در ابتدا باید یک چک لیستی از تمامی کارهای روزانه و هفتگی و ماهانه خود تعیین کنند.به فرض مثال داوطلب کنکوری اگر هر جمعه به کوه می رود باید مدت زمانی که برای  این کار اختصاص می دهد را یادداشت کند و یا ورزش و هر تفریح دیگری را به چک لیست خود اضافه نموده و زمان واگذاری برای هر اقدامی باید منظم و دقیق نوشته شود.

این اقدام به داوطلب کنکوری, تمامی زمان های مرده و زمانهای مفید را یاداور می شود.

 

شناخت نقاط ضعف و قوت

 

بعد از پرداختن به زمان های تلف شده و مدیریت زمان, حال به مسئله ای برخورد می کنیم که می تواند پاسخ خیلی از سوالای بعد از کنکور را جواب دهد.

 

چرا ما نتیجه نگرفتیم؟؟؟

 

درسته این سوال خیلی از داوطلبان کنکوری است که باتوجه به زمانی که برای مطالعه اختصاص داده شده, ولی نتیجه خلاف این تلاش و زمان را نمایان می سازد.

هر دانش آموزو داوطلب کنکوری قبل از اقدام به داشتن برنامه دقیق که در مقاله  مشاوره و برنامه ریزی کنکور سراسری  مفصل به آن پرداخته شده است, باید شناختی از نقاط ضعف خود داشته باشد و برنامه ای منطبق با نقطه ضعف خود برای هفته در پیش رویش پیاده کند.و بر همین منظور زمان کافی برای دروسی که در آن عملکرد ضعیف و کندی در پیشروی دارد , تخصیص دهد.

 

معمولا دروس تخصصی باتوجه به تمرکز و سنگینی مباحثی که دارند مدت زمان ۲/۵ -۳ ساعت را ایجاب می کند تعیین وقت شود.

و داشتن زمان برای دروس عمومی باتوجه به صرفا حفظی بودن مطالب زمان ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت مدت زمان معقولی است.

 اصل یادگیری و مطالعه طوری باید پیاده شود که بین مطالعه هر دو درس اختصاصی یک درس عمومی گذاشته شود.

مدت مطالعه برای دروس اختصاصی برای هر 45 دقیقه مطالعه مفید 7 دقیقه استراحت در نظر گرفته شود. 7 دقیقه در حد چای خوردن و میوه خوردن یا از جای خود بلند شدن و ... می باشد

زمان استراحت بین دو درس نباید بیشتر از نیم ساعت در نظر گرفته شود. چرا که تمرکز لازم که در ذهن هر داوطلبی باید آماده برای انجام آن کار باشد. و زمان دادن به افکار غیراز مطالعه تستی می تواند تمرکز را از بین ببرد.

برای استفاده از نحوه مطالعه تستی و جزئیات بیشتر می توانید به مقاله مشاوره تحصیلی کنکور۹۹ مراجعه کنید

 

جهت مشاوره درباره "نحوه صحیح تست زنی برای کنکور" می توانید در سراسر کشور با شماره های زیر در تماس باشید
۰۹۱۰۳۹۸۵۸۴۰
و یا
۰۹۳۰۷۵۷۶۳۶۸
« زمان پاسخگویی از ۸ صبح لغایت ۱۲ شب می باشد »

برچسب ها: رتبه های برتر, تست زنی برای کنکور, نحوه صحیح مطالعه و تست زنی, برنامه ریزی کنکور, دروس اختصاص , کنکور تجربی, زمانبندی

نظرات ارسال شده

asturma;) – 1398/6/17 - 20:52:19 بعداز ظهر

👌👌👍👍

نظرتان را برای ما ارسال کنید

نام و نام خانوادگی*
رایانامه*
موضوع*
تصویر امنیتی
پیام*
رنگ را انتخاب کنید